Publisher

Menu

Filter

Social

Designer of the miraculous - Aart van Asseldonk

altVerschijningsdatum06-2016
ISBN139789402601404
TypeHardcover
Prijs 49.95
Nur656
Maat28 x 28 cm
Aantal pagina's160
TaalEngels
Druk1
Auteur(s)Toon Lauwen Mary Hessing Aart van Asseldonk
Ook verschenen als
Beschikbaarheidbeschikbaar

Zo nu en dan heeft de designerwereld creatieve excentriekelingen nodig die de zaken weer eens overhoop halen en de culturele agenda opnieuw invullen. In dat opzicht komt de publicatie van dit boek – een overzicht van het werk van Aart van Asseldonk-  precies op het juiste moment!

Het object als leidraad, het ambachtelijk vervaardigde eindobject als verhaal. Met in de details een subtiele knipoog naar een vervlogen tijd waarin functie het won van vorm. Aart van Asseldonk is een moderne ambachtsman, die zijn eigenzinnige kijk op design perfect laat samensmelten met zijn hang naar kwaliteit.

Mary Hessing en Toon Lauwens, tegenwoordig samenwerkend onder de naam WOTH, ontwierpen en schreven het boek aan de hand van gesprekken met Aart van Asseldonk en hun gerenommeerde kijk op kunst. Woth staat voor Wonderful Things en is gevestigd in Den Haag.

Mary Hessing staat voor creatief directeur. Na te hebben gewerkt als adjunct hoofdredacteur van het grootste Nederlandse damesblad Libelle werd ze hoofdredacteur van Eigen Huis & Interieur en More Than Classic. Ruim zes jaar gaf ze leiding aan deze tijdschriften en gaf ze  een hedendaagse look & feel. Deze restyling werd gedaan door Pentagram NY en in Amerika bekroond met een American Golden Ozzy Award en in 2012 ook nog eens door Mercur Artdirection (NL).

Toon Lauwen schreef en begeleidde 14 uitgaven op het gebied van architectuur en design voor verschillende uitgevers waaronder Phaidon, Joost Elffers Books NY, 010 Publishers, Thoth. Drie boeken verschenen onder zijn eigen label WOTH; ways of thinking. Als curator werkte hij in opdracht voor het Stedelijk Museum Amsterdam, MOTI, NAi &c. en begeleidde verschillende design tentoonstellingen naar Amerika, Australië, Nieuw Zeeland en naar diverse Europese musea en kunstlocaties.


From time to time- the world of design needs creative madmen to stir things up and help reset the cultural agenda. In that sense- this book reviewing the work of Aart van Asseldonk- arrives at exactly the right moment! During the past six years this relatively young designer created a bold genre of candelabras, flare stacks and oil burners that stirred the imagination of visitors to Dutch Design Week Eindhoven and the Milan Salone del Mobile. His wonderful objects draw inspiration from all sources of beauty; the industrial age, the architecture of follies to 16th century genre paintings by Pieter Bruegel and Hieronymus Bosch. Not the typical ‘historicist’ or ‘anti-modern’ designer, Van Asseldonk calmly fits into a lineage of craftsmen/artists showing the worthwhile and new, in the design of the miraculous.

bestelknop