Je bekijkt nu B2b e-commerce trends 2021

B2b e-commerce trends 2021

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Webshop

We leven in een periode met veel onduidelijkheid en onzekerheid. Wel hebben we gezien dat de pandemie ervoor heeft gezorgd dat meer aankopen online worden gedaan. Dit heeft dus ook een impact gehad op de b2b e-commerce. Het is dan ook handig om naar de trends van dit jaar te gaan kijken. Zo kunnen eigenaren van een b2b webshop meegaan in de trends om hun verkopen te stimuleren. In dit artikel vertel ik je een paar van deze trends.

E-commerce wordt onvermijdelijk

Voor de pandemie vonden een deel van de b2b kopers het nog fijn om hun producten op de traditionele manier te komen. We zagen dit al langzaam veranderen naar een voorkeur in online aankopen, maar sinds de pandemie is deze verandering wel enorm. Ongeveer driekwart van de b2b koeprs geeft tegenwoordig namelijk de voorkeur voor online aankopen en de interactie op afstand hierbij. Het is dus onvermijdelijk voor een b2b bedrijf om niet meer online actief te zijn. Zonder een goede e-commerce loop je tegenwoordig dus enorm achter op jouw concurrentie.

B2b online markplaatsen worden populairder

De komst van b2b online marktplaatsen werd al steeds populairder. Nu zien de dat de marktplaatsen die gericht zijn op een specifieke niche erg belangrijk worden. De opkomst van deze online marktplaatsen zorgt natuurlijk voor een kans bij nieuwe b2b verkopers. Ze hebben namelijk niet hun eigen b2b webshop nodig, maar kunnen via de marktplaats hun producten verkopen. Echter zullen ze op deze websites natuurlijk nooit de optimale winst kunnen halen. Hiernaast is het veel makkelijker om data te verzamelen en klantcontact te onderhouden wanneer je een eigen webshop hebt. De komst van b2b niche marktplaatsen hebben dus voor- en nadelen.

Eco bewust zijn

Heel de wereld is natuurlijk bezig met het milieu. Deze trend zien we dan ook steeds vaker terugkomen in de b2b e-commerce. Bedrijven bestempelen steeds vaker dat ze eco-bewust bezig zijn. Dit geeft natuurlijk extra waarde aan producten en het tonen van duurzame opties zal in veel gevallen een concurrentievoordeel opleveren. Wanneer het voor jouw bedrijf van toepassing is, dan raden wij dus zeker aan om de duurzame opties op de webshop te tonen.

De opkomst van AR en VR

In de consumentenmarkt zien de dat Augmented Reality (AR) en Vritual Reality (VR) steeds populairder worden. Er zijn enorm veel mogelijkheden om deze trend ook in de b2b wereld te gebruiken om de klantervaring een boost te geven. Echter zien we in de praktijk dat dit voor veel b2b bedrijven nog een stap is die ze niet kunnen nemen. Doordat de AR en VR een grote impact kunnen hebben en steeds populairder worden in de b2c markt, verwachten wij dat ook de komende tijd steeds meer b2b bedrijven zullen kijken hoe zij hun voordeel kunnen halen uit de nieuwe mogelijkheden die komen.