Een logo ontwerp is belangrijk voor een bedrijf. Wanneer je op straat loopt en je ziet een logo op een busje, boven een winkel of op een abri, dan neem je dit soms bewust maar vaak onbewust in je op. Het is voor een bedrijf dus van groot belang om een goed en pakkend logo te ontwerpen, zo word je altijd en overal herkend door de consument.
Waarom is een goed logo belangrijk?
Een goed logo is belangrijk omdat dit het gezicht is van jouw product, merk of bedrijf. Dit is wat de mensen op straat zien en wat ze vervolgens onthouden. De kracht van een goed logo zit hem vaak in de eenvoud, denk aan de gele M van McDonald’s. Een simpel logo is makkelijker te onthouden dan een ingewikkeld logo, less is more.
Een goed logo is ook belangrijk omdat mensen over het algemeen visueel zijn ingesteld, dit houdt in dat de meeste mensen logo’s of afbeeldingen beter kunnen onthouden dan woorden of tekst. Zo weten veel mensen waarschijnlijk het logo van Nike of McDonald’s te herkennen, maar de slogan van deze bedrijven is al een stuk moeilijker uit je geheugen op te halen.
Daarnaast kan een sterk en goed ontworpen logo ook helpen bij het uitdragen van een bepaalde boodschap. Als bedrijf heb je een boodschap die je over wilt brengen aan een groep mensen, dit kun je extra kracht bij zetten door een krachtig en duidelijk logo.
Diverse keuzen bij het ontwerpen van een logo
Je kunt een logo zelf ontwerpen of je kunt het laten doen door een grafisch designer binnen je bedrijf of een buitenstaander. Er zijn veel bedrijven die gespecialiseerd zijn in het ontwerpen van logo’s voor andere bedrijven, dit kan prettig zijn omdat er veel komt kijken bij het ontwerpen van een logo. Je moet kiezen welke kleuren je wilt gebruiken, welk lettertype het best bij je logo en je bedrijf past, hoe groot het logo moet worden en of het informaliteit of formaliteit moet uitstralen. Er zijn veel mogelijkheden, een gespecialiseerd bedrijf kan jou helpen bij het maken van alle keuzes.
Wanneer een logo zo goed als af is, is het verstandig om het bij een panel te testen. Wat vinden de mensen ervan? Is het goed leesbaar? Waar denken ze aan als ze het logo zien? Dit is allemaal feedback waarmee het logo nog een laatste keer aangepast kan worden, en dan is het hopelijk helemaal naar wens.