Je bekijkt nu Hoe werkt online marketing?

Hoe werkt online marketing?

Marketing, wat is dat eigenlijk? Marketing is het promoten van producten of diensten aan een bepaalde groep mensen. Een van de manieren om producten of diensten te promoten is via het internet, dit noemen we online marketing.  

Traditionele marketing en online marketing

Er zijn traditionele kanalen die bedrijven gebruiken om hun producten en diensten te promoten zoals het plaatsen van een advertentie in een krant of reclame maken via een abri in een bushokje. Deze manieren van marketing zien we vandaag de dag nog steeds, het grote verschil is echter dat dit tegenwoordig aangevuld kan worden met online marketing. 

Het gebruik van internet maakt marketing, mits goed gebruikt, een stuk effectiever en het brengt bepaalde voordelen met zich mee. Een van die voordelen is dat een bedrijf via het internet veel meer interactie met (potentiële) klanten kan hebben. Ook kunnen bedrijven via internet veel informatie over deze klanten verzamelen, dit is voor bedrijven weer handig om informatie op maat aan te bieden.  

Online marketing kan op een aantal verschillende manieren. Neem bijvoorbeeld e-mail marketing, hierbij gebruikt een bedrijf e-mails om informatie naar een doelgroep te sturen. Met zoekmachine optimalisatie (SEO) kan een bedrijf zijn website goed vindbaar maken in Google. Met contentmarketing brengt een bedrijf via foto’s of video’s informatie over aan de doelgroep. Het is voor een bedrijf dus belangrijk dat er goed gekeken wordt naar de verschillende soorten marketing en welke het best bij het bedrijf en zijn visie past. 

De rol van social media

Social media is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Bijna iedereen heeft een mobiele telefoon en op veel van die telefoons staan apps zoals Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter of YouTube. Social media kan, net als online marketing, een aanvulling zijn op de huidige marketingstrategie van een bedrijf. 

Via social media kan een bedrijf luisteren naar het publiek, op deze manier kan een bedrijf monitoren wat er op verschillende kanalen over het bedrijf wordt gezegd. Daarnaast is het gebruiken van social media handig om deel te nemen aan discussies of te reageren op vragen van klanten over een product of dienst. Naast het deelnemen aan een discussie kan een bedrijf zelf ook een discussie starten via social media, op deze manier wordt er over het bedrijf, het product of de dienst gepraat en dit zorgt voor publiciteit.